fallback

КЗК: Законодателен пропуск не позволява внезапните проверки на регулатора

1,48 лв. за литър дизел е нормална цена в момента, а не 2 лв., заяви Веселин Марешки, който до месец ще отвори бензиностанция и в София

08:39 | 26.02.16 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След публикуването на секторния анализ на пазара на горивата Комисията за защита на конкуренцията започва процедури за установяване на картелни споразумения между седем от веригите бензиностанции в страната, както и проверка за злоупотреба с господстващо положение срещу "Лукойл Нефтохим".

Като част от проверките са и изненадващите инспекции на място, каза говорителят на КЗК Марио Гаврилов пред "Нова телевизия". Той обаче посочи пропуск в българското законодателство в тази посока. Разрешение за инспекция на място трябва да бъде издадено от съда, а след това съдът уведомява фирмата за предстоящата проверка.

По този начин инспекциите, които извършва регулаторът, никога не са внезапни и неочаквани.

Притеснителното за КЗК след секторния анализ на пазара за горива е фактът, че при намаляване на цената на едро и на производител, цените на дребно остават на едно ниво, при това високо, обясни Марио Гаврилов. Някои от бензиностанциите имат и друг доставчик, не само Лукойл Нефтохим, и затова запазването на цената не е обяснима. За регулатора това е показател за непазарен механизъм при определянето на цените. 

Гаврилов отказа да коментира при какви разлики в цената са работили бензиностанциите, но печалбите са увеличавани в пъти.

Регулаторът ще провери и защо рафинерията "Лукойл Нефтохим" е продавала на по-ниски цени извън България, отколкото на вътрешния пазар. Гаврилов не коментира каква е била разликата, но уточни, че тя е необяснима на този етап. По-голямата част от горивата на пазара у нас идват именно от бургаската рафинерия, допълни още той.

Според говорителя на регулатора данните от проверките са показали, че няма регионален картел на пазара на горива във Варна. При появата на обектите на Марешки с по-ниски цени останалите бензиностанции са се "нагласили" около неговите цени.

Ако е имало картел, останалите играчи са щели да свалят цените под нивата на бензиностанциите на Марешки, за да го изхвърлят от пазара, посочи още Гаврилов.

Междувременно в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR предприемачът заяви, че "Очаквам да се стигне докрай, твърденията за картел да стигнат до край и КЗК да стигне до решение, а и от това цените да се нормализират". 

По думите му към днешна дата цена  от 1,48 за литър дизел е нормална. "Над 2 лева е пълно безумие, просто безобразие е това. 15-20% е печалбата на останалите", пресметна Марешки, който твърди, че не е на загуба.

Веселин Марешки обяви, че не е получавал съвети да се оттегли от бизнеса с горивата, но "имам съвети как да движа своя бизнес, да виждам какви са цените на останалите и да слагам същите цени на моите бензиностанции. Това е безобразието, защото липсва конкуренция", поясни той.

Бизнесменът обяви още, че скоро ще отвори свои бензиностанции и в други градове, освен Варна и Айтос.

"Няколко са градовете - Сливен, Стара Загора, Пловдив, София – скоро" изброи Марешки и добави, че се надява идния месец да отвори врати и негова бензиностанция в столицата.

Какви печалби са "прибирали" бензиностанциите се опита да изчисли бившият енергиен министър Трайчо Трайков в ефира на bTV. По негови думи пазарът на горива е на стойност около 4-5 млрд. лева годишно, а според оценки на експерти цените на горивата у нас са били с между 10% и 20% по-високи в различните години.

"Това са между 0,5 и 1 млрд. лева годишно, които тези компании взимат от джоба на потребителите. Като ги насложите в годините, се получава една нова КТБ", заяви той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:37 | 06.09.22 г.
fallback